MOL start grootschalige waterstofproductie in Hongarije: tot 1.600 ton per jaar vanaf 2026

De Hongaarse energiegigant MOL gaat vanaf 2026 jaarlijks tot 1.600 ton groene waterstof produceren. Dit verlaagt emissies, stimuleert de waterstofinfrastructuur en zet de toon voor duurzame innovatie in Europa.

Spread the love

Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van waterstof zijn volop gaande in Midden-Europa. De Hongaarse energiereus MOL heeft aangekondigd dat zij al in 2026 jaarlijks tot 1.600 ton groene waterstof gaan produceren. Een flinke stap die niet alleen de CO2-uitstoot van hun raffinaderijen vermindert, maar volgens experts ook een impuls geeft aan de waterstofinfrastructuur in de regio.

Foto: Gerd Altmann via Pixabay

Een innovatieve fabriek aan de Donau

In Százhalombatta, niet ver van Boedapest, laat MOL samen met Plug Power een nieuwe elektrolysefabriek bouwen. Met krachtige 10 megawatt-installaties zetten zij in op het produceren van puur groene, CO2-neutrale waterstof. Volgens de laatste projectinformatie kan MOL hiermee elk jaar tot 25.000 ton CO2 besparen vergeleken met traditionele productieprocessen op basis van aardgas – dat is een verschil dat je op de lange termijn écht merkt.

Waterstof én zuurstof: dubbele impact

Wat veel mensen niet weten: bij de productie van waterstof via elektrolyse ontstaat er naast waterstof ook grote hoeveelheden zuurstof. Om precies te zijn: voor elke ton waterstof tot wel 8-9 ton pure zuurstof. Dat is niet alleen belangrijk voor MOL zelf, maar opent óók deuren voor regionale industrieën. Zuurstof uit duurzame bronnen vindt steeds vaker toepassing in medische sector, waterzuivering of zelfs lokale landbouwprojecten.

De rol van waterstof in de Nederlandse energietransitie

Ook in Nederland zijn we steeds actiever bezig met groene waterstof. Denk aan de plannen van Gasunie in Groningen, het project H2ermes bij Tata Steel of de waterstofbussen op Schiphol. De Europese Unie stelt duidelijke ambities: over vijf jaar moet 17% van de Europese vrachtwagens al op waterstof rijden. MOL’s waterstoffabrieken zijn een goed voorbeeld van hoe forse productieverhogingen straks de hele EV- en transportsector vooruit kunnen helpen – óók hier in de regio Rotterdam en de Amsterdamse haven.

  • Schoner transport: Waterstofvrachtwagens, treinen en bussen zijn kansrijk voor minder CO2-uitstoot.
  • Energiedrager: Waterstof kan opgeslagen en gebruikt worden als buffer voor wind- en zonne-energie, iets waar we in Nederland enorm op inzetten.
  • Industriële toepassingen: Van raffinaderijen in Antwerpen tot Tata IJmuiden – waterstof kan industriële processen duurzamer maken.

Waarom is groene waterstof zo belangrijk?

Het grote verschil met ‘grijze’ waterstof is de herkomst van de stroom. Waar waterstof uit aardgas nog broeikasgasuitstoot veroorzaakt, maakt MOL volledig gebruik van hernieuwbare energie – bijvoorbeeld uit zonneparken of windmolens langs de Hongaarse Donau. Zo lever je direct een bijdrage aan klimaatdoelen én circulaire economie.

Wat betekent dit voor u?

Verwacht de komende jaren meer waterstofinitiatieven in heel Europa – en steeds meer waterstoftankpunten, toepassingen in openbaar vervoer en zelfs kansen voor lokale bedrijven. Gaandeweg zullen nieuwe technologieën uit het buitenland, zoals deze van MOL, via samenwerking met Nederlandse partijen sneller onze kant op komen.

Mijn advies: blijf het volgen

De waterstofeconomie ontwikkelt zich razendsnel – soms gaat het zelfs harder dan we in 2020 hadden durven hopen. Wie bezig is met verduurzaming, transport of industrie doet er goed aan om waterstof serieus te nemen. Houd innovaties in de gaten, bijvoorbeeld via regionale initiatieven in Zeeland of Noord-Nederland, en denk alvast na over mogelijke toepassingen in uw eigen sector. Deze ontwikkelingen zijn te relevant om te negeren.

Spread the love