De eerste batterijtreinen rijden binnenkort in Denemarken – samenwerking met Nederlandse experts

Siemens levert zeven innovatieve Mireo Plus B-batterijtreinen aan Denemarken. Dit zijn de eerste batterijtreinen in het land, mede ontwikkeld door specialisten uit Nederland en Tsjechië. Wat betekent dit voor de groene revolutie op het spoor?

Spread the love

Het is een bijzonder moment voor duurzaam reizen: binnen twee jaar zullen de eerste batterijtreinen op het Deense spoor verschijnen. Siemens, in samenwerking met internationale teams, waaronder specialisten uit Tsjechië én Nederland, gaat zeven spiksplinternieuwe Mireo Plus B-treinen leveren aan de Deense vervoerder Midtjyske Jernbaner. En dat is nog maar het begin van een groene revolutie op het Europese spoor.

Waarom zijn batterijtreinen belangrijk voor Nederland en Denemarken?

De transitie naar emissievrij vervoer staat al jaren op de agenda van zowel Denemarken als Nederland. Op trajecten waar het ontbreekt aan bovenleiding, zoals kleine spoorlijnen in Groningen of de Deense regio Jutland, is overstappen op volledig elektrische treinen lastig. Hier bieden batterijtreinen een slimme oplossing: ze laden op tijdens het rijden onder de draad en schakelen naadloos over op de batterij als dat nodig is.

Details: Wat maakt de Mireo Plus B uniek?

  • Capaciteit: Elke dubbeldeks trein biedt ruimte aan 120 zittende passagiers — vergelijkbaar met de SLT-treinen van NS, maar dan een stuk groener.
  • Actieradius: Tot 80 kilometer op batterij, perfect voor forensen- en regionale trajecten zonder volledige elektrificatie.
  • Snelheid: Maximaal 140 km/u — u verliest dus zeker geen tijd tegenover conventionele dieseltreinen.
  • Opladen: Zowel via de bestaande bovenleiding (25kV) als door het slim terugwinnen van remenergie (regeneratief remmen).

De impact: Van proefproject tot landelijk netwerk

Midtjyske Jernbaner pakt flink uit: als de pilot met de zeven treinen een succes wordt, kunnen alle dieselvoertuigen in het land in de nabije toekomst plaatsmaken voor batterij- of mogelijk zelfs waterstoftreinen. De ambitie lijkt herkenbaar voor wie het Nederlandse provinciespoor volgt, waar de overstap naar schone en stillere treinen al jaren onderwerp van debat is.

“Met de aanschaf van de Mireo Plus B zet Midtjyske Jernbaner een stap richting een volledig emissievrije mobiliteit. Deze moderne treinen bieden niet alleen een comfortabele reiservaring, maar maken reizen ook duurzamer en milieuvriendelijker,” aldus Albrecht Neumann, CEO bij Siemens Mobility.

Dit kunt u verwachten: Wat betekent de innovatie voor reizigers?

  • Schonere lucht en minder geluidsoverlast, vooral voor dorpen langs regionale spoorlijnen.
  • Beter comfort aan boord, dankzij het moderne ontwerp en energiezuinige systemen.
  • Een inspirerend voorbeeld voor Nederland — met de sprong naar batterijtreinen wordt duidelijk dat de oplossing voor niet-elektrificatieproblemen steeds dichterbij komt.

Kijkje naar de toekomst: Ook voor Nederland waardevol?

De nieuwe Deense order is wereldwijd pas de derde voor de Mireo Plus B — de eerste werden geplaatst door Duitse vervoerders. Maar het succes op het Deense spoor zal ongetwijfeld andere landen, waaronder Nederland, inspireren om ook werk te maken van batterij-aangedreven treinen. Voor de reiziger betekent dit een groenere reis, zonder in te leveren op gemak of snelheid.

Conclusie? De batterijtrein is niet langer toekomstmuziek. In Denemarken gaan ze al in 2026 van start. Wie weet wanneer we ze in de Kop van Noord-Holland, op het Groningse platteland of zelfs tussen Amsterdam en Utrecht zullen zien rijden?

Spread the love