De afgelopen jaren zien we het steeds duidelijker: Chinese bedrijven laten zich niet tegenhouden door de strengere invoerheffingen van de Europese Unie. Ze blijven vol inzetten op het veroveren van de Europese automarkt. Ook Xiaomi, die we vooral kennen van smartphones en gadgets, heeft grote plannen: het bedrijf wil in 2040 bij de vijf grootste autobouwers ter wereld horen.
Xiaomi SU7: het eerste model van de Chinese automaker. Foto: Xiaomi
Ambities die niemand kan ontkennen
Xiaomi is bij de meeste Nederlanders nog steeds een bekend merk vanwege hun prijsbewuste smartphones en smart home-producten. Toch heeft dit techbedrijf inmiddels stevige ambities buiten de elektronicamarkt. De recente stap richting de auto-industrie laat zien dat Xiaomi zichzelf ziet als een wereldspeler. In hun doel om binnen vijftien jaar tot de vijf grootste autofabrikanten te behoren, zit een mix van lef en vertrouwen die we in Nederland doorgaans waarderen.
Xiaomi SU7: vliegende start op de EV-markt
Xiaomi betrad in 2024 de markt voor elektrische auto’s met de SU7, een sportieve sedan die meteen indruk maakte. Binnen het eerste halfuur nadat de orderboeken werden geopend, werden er vijftigduizend bestellingen genoteerd. Dat getal doet zelfs gevestigde merken als Volkswagen de wenkbrauwen fronsen.
- De Xiaomi SU7 werd binnen een paar maanden een hit in Azië
- Nu bereiden ze zich voor op uitbreiding naar onder andere Nederland en België
- De concurrentie voor gevestigde merken als BMW, Renault en Tesla neemt daardoor voelbaar toe
Productie opschalen en innovatie als troef
Door de grote belangstelling moest Xiaomi razendsnel haar productie opvoeren. Halverwege 2025 verwachten ze al de komst van een verbeterde versie: de SU7 Ultra, uitgerust met maar liefst 1.548 pk en een topsnelheid van 350 km/u. Dat zijn prestaties waar zelfs autofanaten uit Zandvoort of Rotterdam van onder de indruk raken.
Investeren in schaalgrootte, winst volgt later
Op dit moment draait de automobieltak van Xiaomi nog verlies. Toch is het bedrijf ervan overtuigd dat focussen op groei – en dus schaalgrootte – uiteindelijk tot zwarte cijfers leidt. CFO Alain Lam geeft aan: “We investeren nu volop in wereldwijde expansie, de winst komt vanzelf als we groot genoeg zijn.”
Slimme strategie, maar nog veel hobbels op de weg
De concurrentie op de automarkt is tegenwoordig moordend. Merken als Tesla, Volkswagen en Toyota kennen de Europese consument als geen ander, en Chinese merken zijn nog bezig met het winnen van vertrouwen. Toch profiteren bedrijven als Xiaomi van hun innovatieve kracht en flexibele manier van werken – iets wat ook in Nederland gewaardeerd wordt, zeker door jongere automobilisten en fans van elektrisch rijden.
Xiaomi’s succesvolle intrede op de elektronicamarkt toont aan dat het bedrijf snel kan schakelen en durft te investeren. Of ze hun ambitie – binnen 15 jaar tot de top 5 van de wereld behoren – waarmaken? Dat zal afhangen van hun vermogen om te innoveren én in te spelen op lokale markten zoals Nederland. De komende jaren zullen spannend zijn, niet alleen voor de Chinese automerken zelf, maar zeker ook voor de gevestigde Westerse spelers. Houd deze namen dus in de gaten als u over een paar jaar een nieuwe auto zoekt!