Verenigd Koninkrijk lanceert fonds voor emissievrije schepen: een groene koers op zee

Het VK zet met een nieuw fonds in op de ontwikkeling van waterstofschepen en schonere havens. Deze emissievrije technologieën moeten de impact van de maritieme sector op klimaatverandering fors verkleinen.

Spread the love

Het Verenigd Koninkrijk maakt werk van een duurzame toekomst op zee. Met een gloednieuw fonds stimuleert de overheid de ontwikkeling van waterstofschepen en schonere havens. Het doel? De maritieme sector klaarstomen voor een toekomst zonder uitstoot en zo de impact op het klimaat stevig verminderen.

Maersk-containerschip
Afbeelding: WikimediaImages / Pixabay

Al sinds de klimaatdoelen van 2050 op tafel liggen, timmert het VK hard aan de weg naar een CO2-neutrale economie. Toch zitten de grootste uitdagingen niet alleen bij windparken of elektrische auto’s. Een fors deel van de uitstoot komt van vrachtschepen — reusachtige containerschepen en tankers die dagelijks onze havens aandoen en voorlopig nog flink wat fossiele brandstof verbruiken.

Waterstof op het Water en Slimme Havens in Beweging

Om het tij te keren, maakt de Britse regering nu ruim twintig miljoen pond (ruim 23 miljoen euro) vrij. Dat geld wordt ingezet voor de ontwikkeling van waterstof- en elektrische schepen én de modernisering van havenfaciliteiten. Denk hierbij aan nieuwe laadpalen, bunkerstations en slimme infrastructuur die duurzame scheepvaart mogelijk maken.

De verwachting is dat binnen een paar jaar de eerste waterstofschepen daadwerkelijk te zien zijn in Engelse havens. Dankzij het stimuleringsprogramma krijgen innovatieve bedrijven een financiële duw in de rug om hun plannen vanuit de tekentafel naar de praktijk te brengen. Denk aan pilotprojecten, demo’s en de uitrol van grootschalige oplossingen die straks de norm kunnen worden, ook in havens als Rotterdam of Amsterdam.

Scheepsbouw: Motor van Banen en Export

Het fonds richt zich niet alleen op het verminderen van CO2, maar geeft de scheepsbouwsector ook een stevige economische impuls. Met duizenden banen in de branche is de maakindustrie voor boten, jachten en veerponten onmisbaar voor regio’s als Southampton en Newcastle. Wist u dat Britse bedrijven jaarlijks voor zo’n 1,6 miljard pond aan plezierschepen en sportboten uitvoeren? Een schonere vloot versterkt zo niet alleen het imago, maar ook de exportpositie van het land.

Bovendien kijkt het VK verder dan de eigen landsgrenzen. Als gastheer van de klimaatconferentie COP26 — u weet het vast nog uit de media, november 2021 in Glasgow — wil het land met deze stap het goede voorbeeld geven aan andere maritieme naties. Samenwerking met internationale partners, zoals het Nederlandse Damen Shipyards, ligt dan ook voor de hand.

Wat Betekent Dit Voor de Toekomst?

  • Binnen enkele jaren verwacht men de eerste commerciële waterstofschepen in Britse (en mogelijk ook Nederlandse) havens.
  • Investeringen in laadinfrastructuur maken ‘groene’ veer- en vrachtdiensten toegankelijk voor meer bedrijven.
  • De innovatieve technologieën bieden exportkansen en voeden de lokale economie.
  • Het initiatief kan een blauwdruk bieden voor verduurzaming van havens wereldwijd.

Het VK maakt duidelijk: de transitie naar duurzame vervoersstromen stopt niet bij de snelweg — ook op open zee wordt hard aan een schonere toekomst gewerkt. Houd Britse en Europese havens de komende jaren dus goed in de gaten. Wie weet liggen de waterstofschepen van morgen binnenkort al bij u om de hoek aan de kade!

Spread the love