Het einde van de verbrandingsmotor lijkt nu écht dichtbij te komen. Niet alleen activisten, maar ook grote autofabrikanten en internationale merken maken zich sterk voor een grootschalig verbod. In een recent gezamenlijk schrijven roepen zij de Europese Unie op om vanaf 2035 de verkoop van alle nieuwe auto’s met verbrandingsmotor te verbieden. Alleen emissievrije voertuigen mogen dan nog geregistreerd worden.
Ford Mustang Mach-E
Foto: Bram Van Oost op Unsplash
Waarom is 2035 zo’n cruciaal jaar?
Volgens de bedrijven die de oproep ondertekenden – waaronder Ford en Volvo, merken die samen in Nederland duizenden auto’s per jaar verkopen – is het verbod noodzakelijk om de overstap naar een CO2-neutrale samenleving vanaf 2050 haalbaar te maken. Dat is exact de termijn die de Europese Unie zichzelf heeft opgelegd om klimaatdoelen waar te maken: nul uitstoot van broeikasgassen in transport, industrie en andere sectoren.
Keerpunt voor Europese klimaatambities
De brief, gericht aan de Europese Commissie, is duidelijk over het belang van daadkracht in de komende jaren:
“De beslissingen die we nu nemen, bepalen of we in staat zijn klimaatverandering effectief te bestrijden. Het Europese ‘Fit for 55’-pakket zal uitwijzen of Europa de route richting nul uitstoot in 2050 pakt, zoals vastgelegd in het Klimaatakkoord van Parijs. Personenauto’s en bedrijfswagens zijn nu al verantwoordelijk voor 15% van alle Europese CO₂-uitstoot. Om de klimaatdoelen voor 2050 te halen, moet de laatste auto met verbrandingsmotor – inclusief hybride modellen – uiterlijk in 2035 zijn verkocht. Bovendien zijn deze voertuigen de grootste bron van stikstofoxidevervuiling. Volgens de cijfers van het Europees Milieuagentschap sterven hierdoor jaarlijks meer dan 40.000 Europeanen voortijdig.”
De positie van de autobranche: Kansen én urgentie
Ford en Volvo benadrukken dat dit hét moment is voor Europese wetgevers om knopen door te hakken. Alleen door duidelijke, bindende regels kunnen niet alleen autofabrikanten op tijd omschakelen, maar kan ook de infrastructuur – denk aan snellaadpunten en duurzame energie – zich hierop voorbereiden. Momenteel worden er in Brussel voorstellen besproken die verkoop van auto’s met verbrandingsmotor vanaf 2035 moeten verbieden.
“Een kans die je maar eens per decennium krijgt”
De open brief sluit af met een stevige oproep:
“Wij vragen u leiderschap te tonen op het gebied van klimaatbeleid en industrie. Het Fit for 55-pakket is een unieke kans om Europa op het pad naar nul uitstoot te zetten – een kans die deze generatie beleidsmakers niet mag laten liggen.”
Wat betekent dit voor Nederland?
Voor de Nederlandse automobilist wordt de keuze voor elektrisch rijden nog vanzelfsprekender. Merken als Opel (Eindhoven), DAF Trucks (Eindhoven) en startups als Lightyear wijzen al de weg naar duurzame mobiliteit. Rotterdam en Amsterdam investeren fors in laadpalen, en er zijn diverse subsidies voor wie nu overstapt.
- Vanaf 2035 zijn uitsluitend nieuwe elektrische modellen toegestaan.
- Bestaande auto’s met verbrandingsmotor blijven nog enige tijd, maar verdwijnen richting 2050 van het straatbeeld.
- Leaserijders, ondernemers en particulieren doen er slim aan zich tijdig te oriënteren op een overstap.
Praktische tips en weetjes
- Check de subsidies voor elektrische auto’s via RVO.nl
- Let bij aanschaf op laadmogelijkheden in jouw wijk en langs je woon-werkroute
- Overweeg nu al hybride of volledig elektrisch, zeker in steden met milieuzones zoals Utrecht of Den Haag.
De versnelling naar duurzame mobiliteit is dus ingezet. Wie nú stappen zet, bespaart straks niet alleen op brandstof- en onderhoudskosten, maar rijdt ook nog eens klimaatbewust de toekomst tegemoet.