Škoda reduceert plastic: auto-onderdelen krijgen verpakking van maïszetmeel

De Tsjechische autofabrikant Škoda uit Mladá Boleslav test nieuwe, biologisch afbreekbare verpakkingsfolie van maïszetmeel. Dit moet jaarlijks honderden kilo’s plastic besparen bij verzending van onderdelen naar India.

Spread the love

De Tsjechische autofabrikant Škoda uit Mladá Boleslav – goed bekend in Nederland dankzij modellen als de Octavia en Enyaq – neemt duurzaamheid serieus. In 2025 wil Škoda het gebruik van plastic aanzienlijk verminderen, en daarom experimenteert het bedrijf nu met biologisch afbreekbare folies op basis van maïszetmeel voor het verpakken van auto-onderdelen die naar hun fabriek in India gaan.

Waarom zien we overal plastic?

Flessen, zakjes, voedselverpakkingen, kleding – je komt tegenwoordig bijna niet om plastic heen. En dat is een wereldwijd probleem: de productie blijft stijgen, terwijl het merendeel uiteindelijk op een stortplaats of erger, in de oceaan, belandt.

Het beste plastic is… géén plastic

Zelfs in een innovatieve sector als de automotive is het moeilijk om zonder plastic te werken. Śkoda verstuurt maandelijks duizenden auto-onderdelen naar buitenlandse fabrieken, bijvoorbeeld naar Pune in India. Al deze onderdelen moeten natuurlijk veilig verpakt worden, en daar werd tot nu toe meestal plastic folie voor gebruikt. Met het nieuwe pilotproject wil Škoda die berg plastic drastisch terugdringen – door over te stappen op biologisch afbreekbaar materiaal.

Hoge eisen: verpakking moet beschermen én duurzaam zijn

De nieuwe folie is gemaakt van maïszetmeel en volledig composteerbaar. De logistieke experts bij Škoda hebben hier lang onderzoek naar gedaan: auto-onderdelen zijn kwetsbaar en mogen onderweg of in het magazijn niet beschadigen of gaan roesten. Er werd gezocht naar een folie die even sterk én veilig is als traditioneel plastic. Uit de eerste tests blijkt: de maïsfollie voldoet ruimschoots aan deze strenge eisen.

Praktische resultaten: 500 kilo minder plastic per maand

Volgens berekeningen van Škoda bespaart het bedrijf met deze stap elke maand tot wel 500 kilo plastic folie. En het mooiste? De folie breekt na drie tot zes maanden volledig af op een composthoop. De Indiase Škoda-fabriek gebruikt de compost zelfs als meststof voor bomen op hun logistieke terrein. Dat is duurzaamheid waar je als bedrijf en consument écht trots op mag zijn.

Heeft dit impact op Nederland?

In Nederland groeit de kringloopgedachte snel. Met initiatieven als Plastic Soup Foundation en lokale duurzaamheidsprojecten in steden als Utrecht en Rotterdam, past deze stap van Škoda perfect in het rijtje vooruitstrevende, milieubewuste keuzes. Grote kans dat deze trend doorzet en andere automerken, misschien zelfs Europese leveranciers als VDL of DAF, volgen. De toekomst is circulair – en dat begint soms bij een simpele verpakking.

Spread the love