Onrust rond het besparingstarief zorgt voor drukte bij energieleveranciers en overheid

Het nieuwe besparingstarief moet Nederlandse huishoudens financieel lucht geven bij hoge energieprijzen. Veel mensen vinden de regeling echter onduidelijk, wat leidt tot een groeiend beroep op energieleveranciers én overheidsinstanties voor uitleg.

Spread the love

Het zogeheten besparingstarief, bedoeld om Nederlandse huishoudens te ontlasten van de aanhoudend hoge energieprijzen, blijkt voor velen allesbehalve helder. Steeds meer mensen zoeken hun heil bij energieleveranciers en de overheid met vragen en klachten. Die druk op klantenservice en instanties neemt alleen maar toe.

Medewerker van het klantenservicecentrum van een energieleverancier
Foto: Gundula Vogel via Pixabay

Het besparingstarief is de afgelopen maanden niet weg te denken uit de media. Toch blijft de regeling voor een groot deel van de Nederlandse huishoudens behoorlijk verwarrend. Door telkens veranderende details, nog voor het tarief definitief werd goedgekeurd, is er veel onduidelijkheid ontstaan. Mensen vragen zich af of ze wel recht hebben op korting, en hoe die in de praktijk wordt toegepast.

Vooral de klantenservices van de grote energieleveranciers draaien overuren. Zo meldt de klantenlijn van Eneco, een van de grootste leveranciers in Nederland, de laatste weken tienduizenden extra telefoontjes en mails ten opzichte van normaal. Het besparingstarief is daarbij hét gespreksonderwerp.

Volgens vertegenwoordigers van de energieleveranciers was september 2025 een recordmaand: het aantal klantvragen overtrof veruit eerdere jaren. Niet alleen via de telefoon, maar ook fysiek in de servicecentra is het een komen en gaan van mensen die meer duidelijkheid willen over het tarief en hun rechten.

“We merken dat veel mensen vooral bevestiging willen: verloopt alles automatisch, moeten ze ergens aan denken voor die energiekorting? Het antwoord is simpel – het tarief en de bijbehorende tegemoetkomingen worden automatisch verwerkt, dus u hoeft hiervoor niks speciaals te doen. Mocht het bedrag dat wordt geïncasseerd afwijken van wat u gewend bent, of staat er een nieuwe regel op uw jaarafrekening, dan is dat vaak het gevolg van deze overheidsregeling,” vertelt Linda van Dijk, hoofd klantenservice bij Eneco.

Bent u benieuwd wat het besparingstarief in uw situatie oplevert? Dan is de onafhankelijke website Besparingsloket.nl, opgezet door de overheid, een prima startpunt. Hier vindt u niet alleen heldere uitleg, maar rekent u met de energiekosten-calculator van het Ministerie van Economische Zaken direct uit hoeveel u bespaart.

Spread the love