De afgelopen jaren heeft de concurrentiestrijd tussen Europese en Chinese producenten van elektrische auto’s flink toegenomen. Wat velen echter niet zien aankomen: deze strijd breidt zich nu razendsnel uit naar elektrische bussen.
Een gelede bus van het Chinese merk Yutong
Foto: Yutong
Waar Chinese automerken als BYD en NIO in korte tijd een vaste plek hebben veroverd in de Europese showrooms, bleven busfabrikanten als VDL, het Poolse Solaris en het in Nederland goed vertegenwoordigde Iveco tot voor kort relatief buiten schot. Maar ook deze sector moet nu op z’n hoede zijn. Elektrische bussen uit China verschijnen in steeds meer Europese steden – en niet alleen als proefballon.
Denemarken als springplank naar Europa
Een sprekend voorbeeld: recent heeft het Deense openbaar vervoer een nieuwe levering van maar liefst 126 elektrische bussen van de Chinese fabrikant Yutong besteld. U leest het goed – dat zijn busladingen vol, letterlijk. Het is hiermee één van de grootste Europese deals voor een Chinees busmerk tot nu toe.
Wat opvallend is: Yutong leert snel van de Europese omstandigheden. Denemarken is geen makkelijk land voor een bus, met z’n gure winters en strenge eisen op het vlak van duurzaamheid. Door de inzet op verschillende stadslijnen, variërend qua weer en drukte, verzamelt de fabrikant waardevolle data voor toekomstige, verbeterde modellen.
Waarom kiezen Europese steden voor Chinees?
- Prijs-kwaliteitverhouding: Chinese bussen bieden flink wat voor hun geld, iets waar traditionele merken moeilijk tegenop kunnen.
- Snelle levertijden: Terwijl de productiecapaciteit bij Europese merken nog in de kinderschoenen staat, kunnen Chinezen vaak sneller leveren.
- Innovatie: Accu’s, slimme technologie en een frisse kijk op design – het ziet er allemaal verrassend goed uit voor een relatief nieuwe speler.
De Chinese opmars beperkt zich allang niet meer tot de personenauto’s. Er zijn zelfs al signalen dat bussen van merken als Yutong en BYD zich klaarmaken voor een definitieve doorbraak in bijvoorbeeld grote Nederlandse steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.
Europese busbouwers: hoe nu verder?
De mogelijke toetreding van Chinese bussen zet Europese merken voor een dilemma: inzetten op innovatie, niche-modellen en lokale service, of een prijzenoorlog starten die lastig is te winnen. Sommigen kiezen voor samenwerking met Aziatische partijen, anderen focussen op technologieën als waterstof of batterijwissels.
Persoonlijk zie ik vooral kansen in samenwerking, kennisuitwisseling en slim inspelen op de lokale markt. Een mooi voorbeeld: VDL’s betrokkenheid bij de ontwikkeling van snellaadsystemen langs Nederlandse busroutes.
Wat betekent dit voor u als reiziger?
- Grotere kans op schone, stille bussen in het stadsverkeer
- Meer keuze en concurrentie zorgt hopelijk voor een beter OV-aanbod en lagere kosten
- Kansen voor Europese innovatie – of juist het risico dat unieke kennis verloren gaat
Blik op de toekomst
De komst van Chinese elektrische bussen is geen voorbijgaande hype, maar een serieuze trend. Of u nu in Groningen, Eindhoven of Den Haag woont: de kans is groot dat u de komende jaren in een bus stapt die (deels) uit China komt. De vraag is hoe soepel Europa zich weet aan te passen aan de nieuwe realiteit – en wie straks de dienst uitmaakt op de Europese buswegen.