Frankrijk bestelt eerste waterstoftreinen

Alstom levert de komende jaren twaalf nieuwe waterstoftreinen aan vier Franse regio’s. Hiermee zetten ze een grote stap richting schonere treinen met duidelijk minder uitstoot en minder geluidsoverlast in de regio. Zijn dit de treinen van de toekomst?

Spread the love

De Franse treinbouwer Alstom gaat de komende jaren twaalf gloednieuwe treinstellen leveren die rijden op waterstof. Vier Franse regio’s zetten met deze bestelling een flinke stap richting duurzame, stille én toekomstbestendige regionale mobiliteit. Waterstoftreinen maken niet alleen het verschil qua uitstoot, maar zijn – uit eigen ervaring kan ik zeggen – opvallend stil.

Waterstoftrein van Alstom (foto: Alstom)

Vier regio’s geven het startschot voor waterstoftreinen

Frankrijk positioneert zich steeds sterker als koploper in duurzaam reizen. Binnen enkele jaren verschijnen de eerste waterstoftreinen in de regio’s Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est en Occitanie. Deze Coradia Polyvalent H2-treinen – ontwikkeld door Alstom, thuisbasis: Saint-Ouen – gaan de Franse treinwereld op z’n kop zetten. De bedoeling: aanzienlijk minder CO2-uitstoot én een flinke stap in het stiller maken van regionale treinritten.

Regionale treinen die écht stil rijden

In totaal zijn er 12 hybride waterstoftreinen besteld via SNCF Voyageurs – voor een indrukwekkend bedrag van bijna 190 miljoen euro. Een forse investering, maar het levert wél stille en duurzame expressdiensten op lokale lijnen op. Ter vergelijking: dieselstellen produceren een flinke akoestische voetafdruk, terwijl je bij deze nieuwe waterstoftreinen soms nauwelijks doorhebt dat je vertrekt. De elektromotoren worden namelijk direct aangedreven door stroom uit waterstofreactoren. Geen rook, nauwelijks geluid – dat merk je meteen als reiziger, maar ook als buurtbewoner langs het spoor.

De toekomst: meer regio’s en bredere inzet

Al draait deze pilot vooral om de genoemde vier regio’s, meerdere Franse gebieden hebben al interesse getoond om hun eigen spoorlijnen te vergroenen. Ek wordt volop gespeculeerd over een tweede fase van het “PLANETER”-programma, waarin nog meer regio’s kunnen instappen. Ik merk in de praktijk dat steeds meer Franse regio’s inzien hoe belangrijk duurzame mobiliteit is voor hun klimaatdoelstellingen én leefkwaliteit. De kans is groot dat het Franse platteland straks nog veel meer van dit soort stille treinen ziet rijden.

Waterstof in Europa: Frankrijk is niet alleen

Wie denkt dat waterstoftreinen een Franse uitvinding zijn, vergist zich. In Oostenrijk worden ze al getest op uitdagende bergtrajecten en in Duitsland is de technologie waarschijnlijk het verst van iedereen. Daar opent dit jaar zelfs een speciaal H2-tankstation voor treinen. En in het Verenigd Koninkrijk is de universiteit van Birmingham samen met Porterbrook verantwoordelijk voor de innovatieve HydroFLEX-trein. Eind 2023 moeten deze Waterstof-Britanniers het hele eiland doorkruisen – een flinke stap richting een duurzaam, onafhankelijk spoorsysteem.

Frankrijk sluit zich nu nadrukkelijk bij die kopgroep aan. Reizigers in steden als Lyon en Dijon gaan straks zélf ervaren hoe comfortabel en stil waterstoftreinen zijn. Dé hamvraag is: volgen Nederlandse provincies als Gelderland of Overijssel snel? Met het succes van de waterstoftrein op de spoorlijn tussen Leeuwarden en Groningen op zak, kijk ik alvast reikhalzend uit naar de Nederlandse doorbraak…

Spread the love