De EU gaat vol voor duurzamere vliegvelden: vanaf 2030 moeten vliegtuigen die tanken binnen Europa meer duurzame brandstof gebruiken. Ook wordt er werk gemaakt van infrastructuur voor waterstof- en elektrische vliegtuigen op luchthavens. Wat betekent dit voor u als reiziger of ondernemer? De kans is groot dat vliegtickets – en sommige goederen – straks duurder worden.
Start van een Air France-toestel op Schiphol
Foto: Ansel Huang op Unsplash
Van duurzame belofte naar concrete eisen – met impact op prijs
In de nieuwste plannen uit Brussel staat: in 2030 moet minstens 8% van de vliegtuigbrandstof bestaan uit SAF (Sustainable Aviation Fuel, oftewel duurzame vliegtuigbrandstof). Voor de toekomst denkt de EU zelfs aan 100% duurzame brandstof in 2050. Ter vergelijking: eerder lag het doel voor 2050 op slechts 63%.
Vooral wegverkeer lag tot nu toe onder het vergrootglas, maar de Europese klimaatdoelen voor 2050 vereisen nu strengere regels voor álle vervoerssectoren, inclusief de luchtvaart. Steeds meer mobiliteitsnetwerken maken nu die noodzakelijke omslag.
Waarom dit de prijs van uw vlucht (en pakket) beïnvloedt
Het idee is op zich logisch: wie duurzamer vliegt, stoot per saldo minder CO₂ uit. Maar de omschakeling kent een prijs. Duurzame brandstof is op het moment nog fors duurder dan kerosine, en de aanleg van voorzieningen voor volledig elektrische vliegtuigen of waterstofkisten zoals de Airbus ZEROe vereist grote investeringen op Nederlandse luchthavens zoals Schiphol en Eindhoven.
Die kosten worden doorberekend. Luchtvaartmaatschappijen als KLM of Transavia, maar ook luchthavens, zullen hogere uitgaven compenseren via toeslagen en ticketprijzen. Ook de prijs voor goederen die met het vliegtuig komen – bijvoorbeeld verse bloemen voor Aalsmeer, hightech onderdelen, of seizoensfruit – kan hierdoor stijgen.
- 2025-2030: Minimaal 8% van de brandstof SAF
- 2050: Volledige overstap naar duurzame brandstof op EU-luchthavens
- Nieuwe infrastructuur: Verplichte laadpunten voor elektrische vliegtuigen en waterstoftanks op grote luchthavens
“Een ambitieuze, maar noodzakelijke stap”
Volgens Europarlementariër Nicolás González Casares, die het dossier begeleidt, is het logisch: “De doelstelling van klimaatneutraliteit is 100%. Daarom willen we de ambitie hoger leggen dan de eerdere plannen.” De Europese Commissie kiest hiermee duidelijk voor beleid dat niet vrijblijvend is, maar doelt op meetbare resultaten.
Wat merkt u hier nu (al) van?
De discussie loopt op volle toeren. Diverse maatschappijen hebben laten weten dat de omschakeling de prijs op korte termijn zal opdrijven. Zelfs reisplatforms als NS International en lokale touroperators zoals D-Reizen bereiden hun klanten alvast voor op mogelijke prijsverhogingen in het volgende boekingsseizoen.
Een mogelijke uitweg: wie bewust kiest voor rechtstreekse vluchten met Nederlandse of Europese maatschappijen, ondersteunt de verduurzaming het snelst. Geen reden voor paniek dus, maar het is wél slim om tickets op tijd te boeken en alternatieven te verkennen, zoals treinreizen binnen Europa.
De toekomst: knelpunten en kansen
Hoewel de uitdaging fors is – de sector draait immers op kostenefficiëntie en marges zijn dun – zijn er ook kansen. Nederlandse startups als Synkero werken al aan nieuwe, betaalbare SAF-productiefaciliteiten bij de haven van Amsterdam. Partnerschappen tussen luchthavens, energiebedrijven en kennisinstellingen kunnen Nederland een streepje voor geven in deze groene revolutie.
Uiteindelijk profiteert niet alleen het klimaat, maar ook de Nederlandse economie van een toekomstbestendige luchtvaart. Het vergt investeringen vandaag, maar levert morgen een schone(re) lucht boven Nederland op. En hopelijk, met innovatie en schaalvergroting, dalen de ticketprijzen op termijn juist weer.