De vooruitzichten voor Europese automerken zijn in 2025 allesbehalve rooskleurig. Niet alleen kijken consumenten met steeds meer scepsis naar bekende namen als Volkswagen, BMW en Peugeot, ook de zakelijke insiders vrezen dat het succesverhaal van de Europese auto-industrie barsten vertoont. Ik heb zelf de afgelopen jaren verschillende studies, nieuwsberichten en de reacties van Nederlandse automobilisten gevolgd. Het beeld wordt steeds helderder: het vertrouwen brokkelt af. Waar zit dat in?
Nederlanders en Duitsers zijn hun eigen merken zat – wat gaat er mis?
Uit een recent onderzoek van AutoScout24, overigens ook actief bij ons in Nederland, blijkt dat Duitse automobilisten nauwelijks nog geloven in de toekomstbestendigheid van hun eigen autofabrikanten. Geen verrassing voor wie afgelopen jaar het nieuws volgde: Europese merken blijven achter bij de ontwikkeling en productie van elektrische voertuigen. Maar liefst drie kwart van de ondervraagden denkt dat de Duitse (en bij uitbreiding Europese) auto-industrie op het spel staat.
Belangrijkste knelpunten volgens de consument
- Logge bureaucratie: Te veel regels en besluiteloosheid binnen de grote autofabrikanten.
- Traag inspelen op elektrische mobiliteit: Volgens 27% van de respondenten zijn Europese merken simpelweg te laat gestart met het serieuze werk rondom elektrische auto’s.
- Gebrek aan innovatie: Eén op de vier automobilisten vindt dat er te weinig vernieuwers aan het roer staan.
- Afhankelijkheid van leveranciers buiten de EU: Zeker met de huidige geopolitieke ontwikkelingen geen ideale situatie.
- Verloren terrein in China: Europese iconen zijn ingehaald door snelgroeiende Chinese merken, die nu de verkooplijsten domineren.
Het domino-effect: wat betekent dit voor Nederland?
Het sentiment van Duitse autobezitters galmt ook door bij ons in Nederland. We rijden massaal in Duitse auto’s en onze economie is sterk verweven met hun auto-industrie. Een langdurige daling in het vertrouwen kan hier gemakkelijk banen kosten, denk aan de Brabantse regio rond VDL Nedcar of alle Nederlandse toeleveranciers.
Kansen voor verandering: wat kunnen autofabrikanten nog doen?
Als u zich zorgen maakt over de toekomst van uw favoriete automerk, bent u niet de enige. Toch is er nog ruimte voor herstel, maar de tijd tikt door. Drie gebieden vragen om directe actie:
- Innovatie versnellen: Neem een voorbeeld aan merken als Volvo of Polestar, die sterk inzetten op software en connectiviteit.
- Lokale productie versterken: Minder afhankelijk zijn van Aziatische toeleveranciers maakt merken robuuster.
- Beter luisteren naar de klant: Uit onderzoek blijkt dat consumenten snakken naar nieuwe technologie, meer personalisatie én duurzaamheid.
Praktische tips voor automobilisten
- Vergelijk altijd elektrische modellen van verschillende merken: ook Nederlandse spelers als Lightyear doen inmiddels mee.
- Let op aanbiedingen voor het leasen of delen van elektrische auto’s – in 2025 fiscaal extra aantrekkelijk.
- Volg de innovaties via lokale platforms zoals Autoweek of ANWB om scherp te blijven op ontwikkelingen.
Interessant feit: wist u dat…?
In de eerste helft van 2025 was BYD, een Chinees merk, de meest verkochte EV in Europa – een unicum dat de kaarten in de auto-industrie opnieuw schudt. Dat hadden we tien jaar geleden nooit gedacht.
Tijd om alert te blijven
Het Europese auto-erfgoed staat onder druk, ook in Nederland. Hoe we rijden, werken én produceren verandert razendsnel. Wie vandaag oplet en zich goed laat informeren, is beter voorbereid op de mobiliteit van morgen.