Europese autofabrikanten onder druk: Chinees BYD hoofdpartner EK voetbal 2024

In 2025 wordt het Chinese BYD officieel partner van het EK voetbal – een symbolische uitdaging voor Europese autofabrikanten. Wat betekent de opmars van deze elektrische reus voor Nederland?

Spread the love

Het Chinese automerk BYD – in Nederland nauwelijks bekend, wereldwijd echter de grootste verkoper van elektrische auto’s – staat op het punt Europa op zijn kop te zetten. De fabrikant wordt in 2024 namelijk officiële partner van het EK voetbal, dat in Duitsland plaatsvindt. Dat voelt voor veel Europese merken als een pijnlijk signaal: de Aziatische concurrentie klopt nadrukkelijk op de deur.

BYD, tot nu toe vooral groot in China, is vastberaden de concurrentie aan te gaan met gevestigde Europese namen. Vooralsnog vooral in het zichtbare, publieke domein: marketing en zichtbaarheid op topsportevenementen.

Dat een gigantisch Europees voetbalkampioenschap gesponsord wordt door BYD, een buitenstaander met enorme groeicijfers, is veelzeggend. Terwijl het merk in eigen land razendsnel marktaandeel verovert, raken Europese automerken hun dominante positie kwijt. Voor spelers als Volkswagen of Stellantis is de opmars van BYD een serieuze wake-upcall.

BYD zette in 2024 zelfs Tesla van Elon Musk wereldwijd achter zich wat betreft verkochte elektrische auto’s en mag zich dus de nummer één noemen. Toch is er voor traditionele fabrikanten nog een sprankje hoop: het grootste deel van de verkopen van BYD blijft vooralsnog op de Chinese markt.

Toch is de komst van BYD naar Europa allang geen verre toekomstmuziek meer. Chinese auto’s zijn allang niet meer de ‘plastic dozen’ van weleer. Integendeel: moderne, goed afgewerkte EV’s (en plug-in hybrides!) met aantrekkelijke prijzen en verrassend veel technologie. Kijk maar naar het succes van MG in Nederland: dit van oorsprong Britse, nu Chinese merk biedt scherpe alternatieven voor gevestigde namen als Peugeot, Volkswagen of Fiat.

Met het partnerschap rondom het EK voetbal 2024 maakt BYD heel duidelijk: ze zijn niet langer passieve toeschouwers, maar ambitieuze uitdager. Miljoenen voetbalfans uit heel Europa zullen de naam BYD zien. Het is voor Europese autofabrikanten een signaal om zichzelf opnieuw uit te vinden—want deze Aziatische concurrent staat klaar om écht marktaandeel te veroveren.

Wat betekent BYD voor de Nederlandse automarkt?

Voor u als Nederlandse automobilist wordt de keuze alleen maar interessanter. Frisse merken, meer technologie, vaak aantrekkelijk geprijsd – het loont dus écht om u te verdiepen in de alternatieven. De eerste BYD-showrooms in Nederland zijn er al en het aanbod wordt verder uitgebreid.

Tip van de redactie: waar u op moet letten

  • Prijs-kwaliteit: De Chinese modellen bieden vaak meer opties voor een lagere prijs. Maar check altijd hoe het zit met garanties en onderhoud.
  • Laadinfrastructuur: BYD-modellen zijn aangepast aan Europese laadnetwerken, maar pionieren vraagt soms om wat meer geduld en research.
  • Regionale voorbeelden: Ook in steden als Amsterdam circuleren inmiddels opvallend veel Chinese auto’s, vooral in het elektrische deelauto-segment.

Is dit het begin van een nieuw tijdperk?

Niemand kan ontkennen dat de globalisering van de automarkt nu in volle vaart is. Mijn advies: Laat u goed informeren, stap geregeld bij een BYD of MG naar binnen om zelf te ervaren wat deze ‘nieuwkomers’ te bieden hebben. Want één ding is zeker: het speelveld verandert sneller dan ooit en dat levert voor u als consument vooral voordelen op.

Spread the love