De Europese Raad heeft begin 2025 een gedeeltelijk embargo ingesteld op Russische olie en olieproducten. Dit besluit kwam na maandenlange discussies waarin Hongarije zich fel verzette, maar nu lijkt te zijn gezwicht. Het embargo gaat met name gelden voor alle olie die per tanker wordt geïmporteerd.
Foto: Gerhard Traschütz via Pixabay
Laatste update: 31 mei 2025
Wat houdt het embargo precies in?
Bij de recente EU-bijeenkomst is besloten dat de sancties op Russische olie voorlopig alleen gelden voor leveringen via tankers. Dit betekent dat olie die via pijpleidingen Europa binnenkomt, vooralsnog buiten schot blijft. Voor Nederland en andere West-Europese landen, die veelal afhankelijk zijn van tankertransport, is de impact aanzienlijker dan voor landen die via pijpleidingen bevoorraden.
Waarom deze gedeeltelijke aanpak?
Hongarije, onder leiding van premier Viktor Orbán, hield een algeheel olieverbod maandenlang tegen. Uiteindelijk is gekozen voor een compromis: ongeveer twee derde van de Russische olie-import in de EU wordt beperkt. Olie die via pijpleidingen zoals de Druzjba-pijpleiding binnenkomt, mag voorlopig gewoon blijven stromen. In de toekomst kan er alsnog een strengere aanpak komen als onderdeel van een volgende sanctieronde.
Voor Hongarije, Slowakije en Tsjechië gelden uitzonderingen tot eind 2024, waardoor deze landen tijdelijk olie kunnen blijven ontvangen via bestaande pijpleidingen.
Wat betekent dit voor Nederland?
- Afhankelijkheid van Russische olie daalt verder: Nederland importeert olie vooral via de haven van Rotterdam. Door het tankerverbod wordt deze stroom flink beperkt.
- Alternatieven zijn er al: Dankzij investeringen in diversificatie (Noorse, Britse en Amerikaanse olie) is Rotterdam voorbereid op een groter aandeel niet-Russische olie.
- Kansen voor duurzaamheid: De overheid stimuleert extra energiebesparing, meer gebruik van het OV (denk aan de NS Flex abonnementen) en inzet op thuiswerken om de vraag naar fossiele brandstoffen te verlagen.
Wat zeggen experts?
“Nederland is relatief flexibel omdat we al langere tijd inzetten op alternatieve energiebronnen en andere olie-importeurs,” aldus energiedeskundige Jan Smit. “Toch moeten we de komende jaren doorpakken, bijvoorbeeld door de groei van elektrische auto’s te versnellen en vervoer per spoor aantrekkelijker te maken.”
Hoe nu verder?
De Europese Raad werkt de details van het embargo de komende weken verder uit. Daarna moet elk EU-land akkoord gaan; unanimiteit is vereist. Voor nu is zeker dat de stap richting onafhankelijkheid van Russische olie definitief is ingezet – en dat raakt ook Nederlandse bedrijven, havens en automobilisten.
Wat kunt u zelf doen?
- Overweeg vaker het OV te gebruiken; NS speelt slim in op de vraag met flexibele abonnementen.
- Denk aan energiebesparing in huis en op het werk.
- Wanneer u toch moet tanken, kijk eens naar duurzame alternatieven of carpoolen.
De oliecrisis zet iedereen aan het denken: hoe kunnen we slimmer en schoner omgaan met energie? Eén ding is duidelijk: wat in Brussel wordt besloten, heeft directe invloed op ons dagelijks leven. Blijf de ontwikkelingen volgen – en deel deze info gerust met anderen die hun energierekening of ecologische voetafdruk willen verkleinen.