Eerste waterstoftrein rijdt in Groot-Brittannië: begin van een groene revolutie op het spoor

De HydroFLEX, de eerste volledig Britse waterstoftrein, is voor het eerst uitgeprobeerd op het spoor. Het duurzame project, ontwikkeld door de Universiteit van Birmingham en Porterbrook, markeert een spannende stap voor schoner openbaar vervoer in het VK.

Spread the love

Goed nieuws uit het hart van het Verenigd Koninkrijk: de allereerste waterstoftrein, de HydroFLEX, is officieel het spoor op gegaan voor testritten. Deze innovatieve trein is tot leven gebracht door de Universiteit van Birmingham samen met spoorwegmaatschappij Porterbrook – en dat alles volledig op Britse bodem.

HydroFLEX-treinstel, foto: University of Birmingham

Deze stap onderstreept niet alleen de technologische daadkracht van het VK, maar versterkt ook de inzet voor duurzamer openbaar vervoer. In een tijd waarin klimaatdoelen en energietransitie centraal staan, vormt deze ontwikkeling een fraai lokaal antwoord op internationale uitdagingen.

Ruim twee jaar ontwikkeling: reizigers waarschijnlijk aan boord vanaf 2026

De HydroFLEX is het resultaat van meer dan twee jaar intensief pionierswerk – mede mogelijk gemaakt door een subsidie van £750.000 (omgerekend ruim 22 miljoen kroon). De samenwerking tussen universiteit en industrie heeft geleid tot een prototype dat nu volop wordt getest. Volgens de nieuwste verwachtingen zal regulier passagiersvervoer ergens volgend jaar, dus in 2026, echt van start gaan.

De Britse minister van Transport, Grant Shapps, benadrukt het belang van eigen waterstoftreinen: niet alleen vanwege de Brexit, waardoor toegang tot technologieën uit landen als Frankrijk (Alstom) minder vanzelfsprekend is, maar ook als aanjager van nieuwe banen en versterkte concurrentiekracht voor de Britse spoorsector.

Waarom waterstof? En waarom nu?

Groot-Brittannië kent nog duizenden kilometers niet-geëlektrificeerde spoorlijnen, met name in landelijk gebied en regio’s zoals Noord-Engeland, Wales of delen van Schotland. Op deze trajecten zijn dieselmotoren tot nu toe de standaard. Waterstoftreinen zoals de HydroFLEX bieden hier een schoon alternatief: ze stoten tijdens het rijden géén CO2-uit, alleen waterdamp.

Daarmee past de stap naadloos binnen de ambitie van het VK om in 2040 het spoor volledig te verduurzamen en de diesel definitief te verbannen. Voor onze westburen een enorme stap vooruit – en eerlijk gezegd, ook een extra argument voor Nederlandse vervoerders om vaart te maken met vergelijkbare innovaties.

Duitsland en Oostenrijk lopen voorop, Nederland kijkt toe

Niet alleen het VK experimenteert met waterstoftreinen. In Duitsland rijden modellen zoals de Coradia iLint van Alstom inmiddels zelfs op reguliere dienstregelingen in Nedersaksen. Oostenrijk test eveneens op bergtrajecten en overweegt de massale overstap van diesel naar waterstof.

Hoe mooi zou het zijn als we binnenkort ook tussen Groningen en Leeuwarden, of op de Zeeuwse lijn, emissievrij reizen met treinen die alleen waterstof en innovatie nodig hebben?

  • Waterstoftreinen maken korte metten met fijnstof en uitstoot.
  • Ze zijn stil, comfortabel én ideaal voor niet-geëlektrificeerde routes.
  • Voor de Britse industrie leveren ze bovendien nieuwe werkgelegenheid en positie op de wereldmarkt op.

Waarom is dit relevant voor u?

Of u nu dagelijks afhankelijk bent van de trein naar uw werk, of als ondernemer inzet op schoner transport: de komst van waterstoftreinen verandert het speelveld. Het toont aan dat duurzame technologie niet langer iets is voor de verre toekomst, maar nu al werkelijkheid wordt – en dat zelfs bij onze ‘overburen’.

Mijn tip? Houd de spoorprojecten in eigen land en in het VK in de gaten, want wat vandaag in Birmingham rijdt, kan morgen zomaar in Zwolle of Roosendaal het spoor op gaan. Dit is het ideale moment voor politiek, vervoerbedrijven en reizigers om gezamenlijk aan een schoner spoor te bouwen.

Wist u dat?

  • De HydroFLEX gebruikt bestaande treinstellen die zijn omgebouwd naar een waterstof-aandrijving – slim en kostenefficiënt.
  • In Nederland wordt al met proefritten geëxperimenteerd, onder meer door Arriva en ProRail.
  • De uitstoot van een extra treinreis op waterstof is zo goed als nul. Alleen waterdamp verlaat de uitlaat!

Conclusie: De eerste waterstoftrein op Britse bodem toont de kracht van innovatie en samenwerking. En als we de Nederlandse nuchterheid combineren met een beetje Britse voortvarendheid, is duurzaam reizen dichterbij dan ooit.

Spread the love