Deskundigen onderzoeken de inzet van waterstof voor treinen in Nederland

In de komende jaren kunnen Nederlandse treinen overstappen op waterstof in plaats van diesel. Experts analyseren nu zorgvuldig welke routes hiervoor het meest geschikt zijn – technisch, economisch én ecologisch.

Spread the love

In de komende jaren kunnen regionale treinlijnen in Nederland mogelijk overstappen van diesel op waterstof. Experts zijn momenteel druk bezig om uit te zoeken welke routes hiervoor het meest geschikt zijn – niet alleen op technisch en economisch vlak, maar zeker ook als het gaat om de impact op het milieu.

Foto: Manfred Richter via Pixabay

Het Nationaal Railinstituut (NSR) werkt samen met lokale en internationale partners aan het project “Regionale waterstoftreinen in Nederland”. Dit initiatief onderzoekt waar waterstoftreinen de grootste meerwaarde bieden ten opzichte van alternatieven. Denk aan spoorlijnen buiten de Randstad, waar elektrificatie soms nog ontbreekt en trajecten zoals Zwolle-Emmen of Leeuwarden-Groningen mogelijk in beeld komen.

Vergelijking van nieuwe aandrijftechnologieën

Het doel van het project: vaststellen op welke trajecten waterstoftreinen het best renderen. Specialisten kijken daarbij naar technische haalbaarheid, economische baten én milieuwinst. Belangrijk, want vooral op niet-geëlektrificeerde trajecten is diesel nu nog de norm – iets wat dringend aan vernieuwing toe is met de duurzaamheidsdoelen richting 2030 en 2050.

In de analyse worden meerdere technologieën onder de loep genomen: traditionele diesel, batterijtreinen, volledig elektrische treinen en natuurlijk waterstoftreinen. Ook hybride modellen die diesel combineren met elektrische stroom krijgen aandacht. Zo ontstaat een compleet beeld van de opties voor regio’s waar de energietransitie nu het meest noodzakelijk is.

De uitkomsten van deze vergelijkingen geven straks duidelijk aan waar de overstap op waterstof het meeste oplevert. Zeker voor lijnen die niet snel worden geëlektrificeerd en waar diesel duurder en vervuilender is, kan waterstof een interessante optie zijn.

Voor een eerste pilotanalyse onderzoekt het Noorse onderzoeksbureau SINTEF een route van vergelijkbare lengte als bijvoorbeeld Amsterdam-Enkhuizen – een traject van zo’n 113 kilometer. Op dit testtraject worden de kosten, technische eisen en milieueffecten van waterstoftreinen in kaart gebracht. De inzichten uit deze pilot kunnen vervolgens helpen om de selectiecriteria voor toekomstige waterstoflijnen verder aan te scherpen.

Waarom deze ontwikkeling nu?

De tijd is rijp: zowel de Nederlandse overheid als ProRail investeren fors in innovatieve spooroplossingen. Waterstof is hierbij geen toekomstdroom meer, zeker nu regionale overheden – van Friesland tot Limburg – inzetten op duurzaam vervoer. Lokale bedrijven als Nedstack en industrieclusters rond Groningen positioneren zich ook als pioniers op het gebied van waterstofproductie en -infrastructuur.

Voor reizigers betekent dit straks stillere, schonere treinen en mogelijk zelfs snellere verbindingen op regionale trajecten die nu nog achterlopen. En laten we eerlijk zijn: elke extra zet in de richting van minder CO2 in ons dagelijkse woon-werkverkeer is méér dan welkom.

Wat betekent het voor u?

  • Duurzaam reizen: U draagt bij aan minder uitstoot en een schoner Nederland.
  • Slimme innovatie: Op niet-geëlektrificeerde routes biedt waterstoftechnologie een modern alternatief voor diesel.
  • Ondersteuning van lokale economie: Waterstoftreinen stimuleren investeringen in Nederlandse kennis en technologie.

Waterstoftreinen zijn geen verre toekomstmuziek meer. Als deze pilots slagen, reist u binnen enkele jaren op schone, stille en betrouwbare treinen die passen bij het Nederland van 2025 en verder.

Spread the love