Chinese EV-producent die ook in Nederland scoort, bouwt fabriek in Europa

SAIC Motor, de Chinese autofabrikant achter MG, plant een nieuwe fabriek in Europa vanwege groeiende vraag. In Nederland groeit de populariteit snel dankzij het MG4-model.

Spread the love

De Chinese autofabrikant SAIC Motor kondigt plannen aan om in Europa een nieuwe productiefaciliteit te openen. Dit besluit volgt op de explosief groeiende vraag naar elektrische voertuigen, waarbij ook in Nederland steeds meer aandacht is voor het populaire MG4-model.

MG4 Elektrische auto
Afbeelding: MG Motor Europe

Waarom Chinese elektrische auto’s terrein winnen in Europa

De afgelopen jaren is de opmars van Chinese automerken in Europa niet te missen. Merken als MG – een legende uit het verleden, nu onder de vleugels van het Chinese SAIC Motor – zijn steeds vaker te zien op Nederlandse wegen. Vooral de MG4, een compacte elektrische hatchback met een scherpe prijs en groot rijbereik, wint volop aan terrein in steden als Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven.

Steeds meer concurrentie voor Europese merken

Het succesverhaal van MG is geen toeval. Ook andere Chinese spelers, zoals NIO – bekend om z’n innovatieve batterijwisselstations in grote Europese steden – trekken steeds meer welvarende kopers aan. De groei is zó sterk dat het steeds logischer wordt om productielijnen naar Europa te verplaatsen.

  • MG zet in op betaalbaarheid en bereikbaarheid voor de massa
  • NIO focust op innovatie voor de hogere segmenten
  • Maxus – vooral bekend van elektrische bedrijfswagens zoals de eDeliver – breidt ook snel uit

Kansen en uitdagingen: Europese productie als strategische zet

Waarom is nu het juiste moment om een fabriek in Europa te bouwen? Het EU-beleid ten aanzien van Chinese importauto’s wordt strenger, met kans op invoerheffingen en sancties. Voor SAIC wordt lokale productie dus een slimme zet om toegang tot de markt te behouden en snellere levering mogelijk te maken.

Waar komt de nieuwe fabriek?

Volgens een recent rapport van de BBC is de precieze locatie van de nieuwe fabriek nog niet bekend. SAIC Motor, volledig in handen van de Chinese overheid, twijfelt nog over het type auto’s dat er gebouwd zal worden. Wordt het de MG4, een volgende generatie van de innovatieve IM-modellen, of de populaire bestelwagens van Maxus? Voor Nederlandse bedrijven in logistiek kan de komst van extra Maxus eDeliver-modellen een uitdaging én kans zijn.

Wat betekent dit voor u?

De verschuiving van productie naar Europa betekent waarschijnlijk dat elektrische auto’s uit China nóg toegankelijker worden in Nederland. Snellere levertijden, lokale service en mogelijk méér modellen speciaal voor Europese behoeften – denk aan optimale actieradius voor onze koude winters en het Nederlandse rijgedrag.

Met deze ontwikkelingen loont het om de markt scherp in de gaten te houden als u overweegt een elektrische auto of bedrijfswagen aan te schaffen. MG- en Maxus-modellen zijn nu al te zien bij lokale dealers, zoals Stern en Van Mossel. De verwachting is dat er vanaf 2026 nog veel meer keuze zal zijn.

Mijn advies: houd opties open en kijk vooruit

De elektrische automarkt is in 2025 dynamischer dan ooit. Nieuwe spelers brengen frisse innovatie en scherpe prijzen. Houd dus niet vast aan vastgeroeste voorkeuren: misschien rijdt u over een jaar al in een Chinese elektrische auto die perfect past bij uw wensen, rechtstreeks uit een Europese fabriek.

Spread the love