China leidt de markt voor batterijen in elektrische auto’s, maar de VS willen snel het verschil maken

China is nog steeds wereldwijd marktleider in de productie van batterijen voor elektrische auto’s, maar dertien nieuwe fabrieken in de VS kunnen de toekomst van de industrie de komende jaren ingrijpend veranderen.

Spread the love

Wie zijn elektrische auto’s volgt, weet: op dit moment is China de absolute koploper in de productie én export van batterijen voor EV’s. Toch staat er in Amerika een reeks ontwikkelingen voor de deur die het speelveld in de komende jaren flink kunnen veranderen. Dertien nieuwe fabrieken, verspreid over de VS, zijn in aanbouw of gepland. Wat betekent dat voor de industrie – en voor ons in Nederland?

Naar je werk rijden in een elektrische auto – maar wie levert eigenlijk je batterij?
Foto: Kumpan Electric via Unsplash

De vraag naar elektrische voertuigen schiet wereldwijd omhoog – ook hier in de Randstad zie je steeds meer Tesla’s, Kia’s en VW’s op de snelweg. Maar achter deze transitie schuilt een uitdaging: de capaciteit om accu’s te produceren groeit minder snel dan de markt wil. Autofabrikanten én nieuwe spelers investeren daarom miljarden in eigen productielocaties, bijvoorbeeld in samenwerking met technologiebedrijven. Dit gebeurt vooral in de VS, die hun afhankelijkheid van Aziatische leveranciers willen verkleinen.

De Chinese dominantie houdt (nog) stand

Hoewel zowel de Europese Unie als Amerika groots inzetten op ‘eigen’ batterijproductie, blijft China het grootste productiecentrum ter wereld. Niet alleen dankzij giganten als CATL en BYD, maar ook doordat ze het gros van de grondstoffen en halfproducten in handen hebben. Toch ontstaan er steed meer initiatieven buiten Azië. Een goed voorbeeld is Tesla: zij produceren sinds kort hun batterijen ook in eigen fabrieken op Amerikaanse bodem.

Het Amerikaanse Ministerie van Energie verwacht de aankomende vijf jaar een flinke groei in het aantal nationale batterijproducenten. Er staan maar liefst dertien grote fabrieken op de planning – waarvan acht via samenwerkingen tussen autofabrikanten en batterijbedrijven. Deze forse capaciteitsuitbreiding moet Amerika beter bestand maken tegen verstoringen in de wereldwijde toeleveringsketens.

Kijk hieronder naar de batterijfabrieken die de komende jaren hun deuren openen in de VS:

Fabrikant Locatie Opening*
Ford Memphis, Tennessee 2025
Ford & SK Innovation Kentucky 2025
Ford & SK Innovation Kentucky 2026
General Motors & LG Chem Lordstown, Ohio 2022
General Motors & LG Energy Solution Spring Hill, Tennessee 2023
General Motors & LG Energy Solution X X
General Motors & LG Energy Solution X X
SK Innovation Atlanta, Georgia 2022
SK Innovation Atlanta, Georgia 2023
Stellantis & LG Energy Solution X 2024
Stellantis & Samsung SDI X 2025
Toyota Greensboro, North Carolina 2025
Volkswagen Chattanooga, Tennessee X

Wat verandert dit voor Europa?

Voor Nederlandse bedrijven die inspelen op e-mobility is dit absoluut relevant. Lokale productie in Amerika betekent concurrentievoordeel qua logistiek, flexibiliteit en (hopelijk) lagere prijzen. Tegelijk openen grote merken als Tesla en Volkswagen inmiddels ook batterijfabrieken in Europa – denk aan de plannen in Groningen of de gigafactory in Duitsland. Nederland kan zich dus voorbereiden op een nog snellere groei van laadinfrastructuur én meer vraag naar technisch geschoolde arbeidskrachten.

Checklist voor de toekomst – waar moet u op letten?

  • Alternatieven uit Europa? Ga na welke merken hun batterijen regionaal produceren – dit kan invloed hebben op prijs, levertijd en duurzaamheid.
  • Opleiding en banen: De vraag naar specialisten in batterijtechnologie groeit exponentieel.
  • Duurzaamheid: Europese wetgeving focust op strengere eisen rondom productie en hergebruik.
  • Trends volgen: Houd nieuws over nieuwe fabrieken en technologieën in de gaten via platforms als het FD of AutomotiveNL.

Batterijen zijn het kloppende hart van de elektrische revolutie. Met lokale productie kunnen de VS en Europa zich beter beschermen tegen geopolitieke risico’s. Mijn advies? Blijf kritisch op de herkomst van uw batterij – en zie de toenemende diversiteit op de markt als een kans voor innovatie én keuzevrijheid.

Spread the love