Vanaf 2025 geldt in Nederland de strengere Euro 7-emissienorm, en volgens experts kan deze regel het einde betekenen voor de productie van benzine- en dieselmotoren. Dit zet niet alleen de banen van duizenden mensen in de hele EU op het spel, maar elektrische auto’s zijn nog geen redder in nood. Hoe groot is de impact echt en waar moet u als automobilist nú op letten?
Volkswagen Golf met verbrandingsmotor.
Foto: Julian_Hamburg / Pixabay
Waarom worden de regels aangescherpt?
In de afgelopen jaren lag de focus van de Euro-normen vooral op CO2-uitstoot — de bekende “klimaatgas”. Maar vanaf 2025 komt daar nóg strengere regulatie bij op het gebied van stikstofoxiden (NOx), stoffen die vooral in drukke stadscentra een groot probleem vormen voor luchtkwaliteit en volksgezondheid. Amsterdam en Rotterdam kennen inmiddels al milieuzones waarin oude dieselauto’s de toegang is geweigerd.
Euro 7 stelt het maximum voor NOx-uitstoot straks op 30 mg per kilometer. Vergelijk dat met de vorige limieten: 60 mg voor benzinemotoren en zelfs 80 mg voor diesels. Fabrikanten — van DAF tot Opel — worstelen nu al met deze eisen, ondanks miljoeneninvesteringen in schonere techniek. Simpel gezegd: het is technisch én financieel nauwelijks haalbaar om bestaande motoren nog verder te “zuiveren”.
Wat betekent dat voor de werkgelegenheid?
Volgens Manfred Schoch, voorzitter van de ondernemingsraad bij BMW, kan het snel gaan: zodra het niet meer rendabel is om aan de eisen te voldoen, zal de productie van auto’s met klassieke motoren stoppen. Dat treft niet alleen grote autofabrieken zoals VDL Nedcar in Born, maar ook talloze toeleveranciers en garagebedrijven door heel Nederland. De Europese automotive sector is goed voor miljoenen banen — en dat staat nu op het spel.
Kunnen elektrische auto’s het tij keren?
Elektrische auto’s zoals de populaire Hyundai Kona Electric en de Nederlandse Lightyear komen steeds meer in beeld, mede door subsidies en fiscale voordelen. Toch is de overstap voor veel mensen nog een brug te ver, vanwege de aanschafprijs en (vooral buiten de Randstad) het gebrek aan laadpalen. Zelfs als alle autobedrijven vol inzetten op EV’s, ontstaat er een gat: klanten zijn er simpelweg niet in voldoende aantallen klaar voor. Daarnaast vragen zakelijke rijders zich af hoe betrouwbaar en betaalbaar elektrisch rijden op de lange termijn zal zijn.
Onrealistische wensen van Brussel? De kritiek op Euro 7
De branche breekt zich het hoofd: zijn de extra strenge nieuwe regels wel noodzakelijk? Sommige metingen tonen aan dat moderne dieselmotoren onder Euro 6 al bijna geen schadelijke stoffen meer uitstoten — sterker nog, ze kunnen tijdens het rijden de lucht zelfs zuiveren. Toch verwacht de Europese Commissie straks nul emissie, onder alle omstandigheden. Hildegard Müller, voorzitter van de Duitse auto-industriekoepel VDA, spreekt van een utopie waarmee men de realiteit uit het oog verliest:
- Niet iedereen kan zomaar overstappen op een (duurdere) elektrische auto.
- Autofabrikanten kunnen het huidige productievolume niet direct met EV’s opvangen.
- De laad-infrastructuur in Europa is ontoereikend voor een massale switch.
Wat betekent dit concreet voor u?
De komende jaren zullen meer grote steden in Nederland — en mogelijk ook Den Haag en Utrecht — strengere milieuzones invoeren. Er bestaat een reële kans dat tweedehands benzine- en dieselauto’s sneller in waarde dalen. Bent u op zoek naar een nieuwe auto, overweeg dan goed de toekomstbestendigheid. Overstappen op hybride kan een slimme middenweg zijn, want sommige merken — zoals Toyota — investeren flink in plug-in techniek met oog op de nieuwe regels.
Tip van de redactie
Het loont om nu alvast te kijken naar alternatieven én de subsidieregelingen die nog gelden. De ontwikkelingen rondom Euro 7 en elektrisch rijden gaan razendsnel — dus houd updates van lokale aanbieders en de rijksoverheid in de gaten. Misschien rijdt u over vier jaar in een model waarvan u nu het bestaan nog niet kent.