De Amsterdamse stadsdelen ontvangen dit jaar een forse financiële impuls: in totaal wordt er meer dan €177 miljoen uitgetrokken voor projecten die actieve mobiliteit stimuleren. Denk hierbij aan splinternieuwe fietspaden, maar ook aan volledig toegankelijke oversteekplaatsen en veilige wandelverbindingen.
Modernisering van mobiliteitsinfrastructuur is nú topprioriteit
De Amsterdamse gemeenteraad heeft recent officieel ingestemd met het verstrekken van deze subsidies. Daarmee komt er vers geld beschikbaar voor investeringen in de infrastructuur van de verschillende stadsdelen. In 2025 draait alles om bereikbaarheid zonder auto, met geld voor onder meer fietspaden, drempelloze oversteekplaatsen en slim ingerichte wandelroutes.
- Stadsdelen die profiteren zijn onder andere Amsterdam-Noord, Amsterdam-West, Amsterdam-Zuidoost, Slotervaart, IJburg, Osdorp, Buitenveldert en Watergraafsmeer.
- Er is ruimte voor uiteenlopende projecten: aanleg van nieuwe paden, aankoop van benodigde grond, financiering van projectdocumentatie en afbouw van lopende werken.
Concrete Amsterdamse projecten in 2025
De komende maanden verwachten we de daadwerkelijke start van verschillende projecten. Hieronder enkele plannen die nu al in de steigers staan:
- Reconstructie van het iconische IJpad in Amsterdam-Noord – €12 miljoen voor veiliger en sneller fietsen tussen het centrum en Noord.
- Fietstunnel onder het spoor rond Sloterdijk – goed voor €39 miljoen, inclusief nieuwe bruggen en veilige, verlichte routes.
- Fase 2 van het populaire ‘Zuidas Wandelpark’ – met €13,5 miljoen op de begroting voor nóg meer ruimte voor voetgangers.
Waarom investeert Amsterdam zo fors in actieve mobiliteit?
Deze projecten passen in het beleid om de mobiliteitsdruk en de uitstoot van CO₂ in de stad terug te dringen. Meer Amsterdammers laten de auto staan, kiezen voor de fiets of wandelen — wat niet alleen goed is voor het milieu, maar ook voor de gezondheid. Dit sluit aan bij landelijke initiatieven zoals Tour de Force en Gemeente Amsterdam’s eigen “Mobiliteitsagenda 2030”.
Wat betekent dit voor u als Amsterdammer?
- Betere doorstroming en minder verkeersopstoppingen in wijken waar vaak file staat.
- Meer veiligheid, met name bij drukke oversteekplaatsen waar kinderen en ouderen vaak willen oversteken.
- Nóg meer redenen om de stadsfiets of OV-fiets te pakken, zeker met de komst van gloednieuwe routes en bruggen.
Zelf let ik sinds de pandemie véél meer op hoe ik me door Amsterdam beweeg. Een goed aangelegd fietspad of een drempelloos zebrapad maakt écht het verschil in beleving én tijd. Met deze investeringsronde loopt Amsterdam opnieuw voorop binnen Nederland.
Wilt u weten waar het geld naartoe gaat?
Een actueel overzicht van de subsidieontvangers en projectdetails is te vinden op de website van Gemeente Amsterdam en lokaal nieuwsplatform AT5. Houd ook de wijkkrant of uw buurt-app in de gaten voor updates over werkzaamheden in uw directe omgeving.
In 2025 is investeren in duurzame mobiliteit geen trend meer – het is de nieuwe standaard. Toch ben ik benieuwd: gaat u ook vaker de fiets of benenwagen pakken nu deze verbeteringen eraan komen?