Ford, Scania, Daimler, Volvo, Volkswagen en diverse andere namen uit de internationale truckmarkt zijn in verzet gekomen tegen nieuwe, strengere milieuregels van de California Air Resources Board (CARB). Volgens een recente rechtszaak van de branchevereniging zouden deze maatregelen zelfs tegen de wet ingaan.
Trekker op de snelweg (ter illustratie). Foto: Yassine Khalfalli op Unsplash
Nieuwe eisen: tot 90% minder NOx-uitstoot per 2027
De Heavy-Duty Omnibus-regelgeving van CARB legt voor nieuwe dieseltrucks ongekend strenge eisen op als het gaat om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx). Zo moeten nieuwe trucks die na 2024 verkocht worden, minstens 75% minder NOx uitstoten dan huidige modellen. En vanaf 2027 moet dat zelfs tot 90% minder zijn.
De nieuwe normen zijn bedoeld om niet alleen de concentraties van stikstofoxiden te verlagen, maar ook fijnstof (PM2.5 en PM10) terug te dringen. Volgens zowel CARB als verschillende Nederlandse experts dragen deze stoffen rechtstreeks bij aan luchtwegproblemen én aan de vorming van smog en ozon in stedelijke gebieden.
Impact op de volksgezondheid én ondernemers
Californië presenteert zich al jaren als pionier in milieubeleid, zeker op het gebied van verkeersemissies. Volgens berekeningen van de CARB kunnen de nieuwe regels tegen 2050 naar verwachting bijna vierduizend vroegtijdige sterfgevallen voorkomen — puur door schonere lucht.
Veel ondernemers, zeker de kleinere transporteurs, uiten echter hun zorgen. Zwaardere eisen betekenen vaak investeringen in nieuwe voertuigen of dure aanpassingen aan bestaande motoren. Dat sentiment is herkenbaar, ook voor Nederlandse transportbedrijven die eind 2024 al te maken hebben gekregen met de strengere Europese normen (Euro 7).
Juridisch getouwtrek: wie krijgt gelijk?
Volgens de federale Clean Air Act (CAA) geldt er een overgangsperiode van vier jaar voor de invoering van nieuwe grote-emissienormen. De Nederlandse transportbranche herkent deze juridische hobbels, al zijn de regels in Europa vaak net wat minder scherp. De zaak die de Amerikaanse vereniging nu aanspant, richt zich precies op dit punt: ze vinden dat deze termijn in Californië simpelweg is overgeslagen.
De crux zit in de uitzonderingspositie van Californië op het gebied van milieuwetgeving. De staat heeft vaker strengere regels mogen invoeren vanwege lokale luchtkwaliteitsproblemen. Of deze uitzondering opnieuw standhoudt, gaat de rechter bepalen.
Waarom is dit relevant voor Nederland?
- Veel grote truckmerken die in de VS actief zijn, leveren ook modellen op de Nederlandse markt. Veranderingen daar hebben invloed op hier verkrijgbare technologieën.
- Strenge regels zorgen vaak voor versnelling van innovatie — denk aan het succes van elektrische vrachtwagens zoals de DAF CF Electric die je bij De Rijdt of logistieke hubs rond Rotterdam al ziet rijden.
- De strijd om wie er betaalt voor schonere lucht — overheid of ondernemer — blijft ook in Nederland een heet hangijzer.
Praktische tips voor Nederlandse ondernemers
- Volg de ontwikkelingen in de VS, want deze normen bepalen vaak de wereldwijde standaard.
- Inventariseer welke aanpassingen voor jouw vloot komende jaren noodzakelijk zijn.
- Check subsidies bij organisaties als RVO of brancheclubs als TLN voor verduurzamingsprojecten.
Het is duidelijk: milieunormen veranderen razendsnel, zowel in Californië als bij ons aan de Maas. Wie niet alleen overleeft, maar floreert, beweegt nu alvast mee met die ontwikkelingen — hoe uitdagend dat soms ook voelt.