Blijven produceren van verbrandingsmotoren terwijl de wereld het tempo opvoert richting elektrisch rijden? Volgens Ford-topman John Herrmann is dat vragen om grote problemen – vooral nu Chinese autofabrikanten sneller innoveren dan ooit. Het is nu 2025 en de strijd om de toekomst van de auto-industrie is losgebarsten. Blijven we afwachten, of springen we in op de veranderingen?
“Nu een keuze maken – of straks ingehaald worden”
De boodschap van Herrmann, de voorzitter van de raad van toezicht van Ford, klinkt direct: de Europese auto-industrie riskeert haar eigen toekomst als ze blijft twijfelen over volledig elektrisch rijden. De eerder afgesproken doelstelling – een verbod op nieuwe auto’s met verbrandingsmotor in 2035 – zou volgens hem niet versoepeld mogen worden.
Veel Europese politiek en industrie twijfelt inmiddels hardop, maar volgens Herrmann is dat vooral angst voor verandering. “Zolang je geen heldere strategie hebt, dreig je het tempo te verliezen. Juist dan maak je de weg vrij voor Chinese merken zoals BYD, Nio en zelfs nieuwe spelers als Zeekr,” zegt hij. Voor bekende merken als Ford, maar ook lokale spelers als DAF en VDL Netcar, zijn dit bepalende jaren.
Chinese merken razen vooruit – en worden steeds beter
Wie de markt volgt, ziet het dagelijks: elektrische auto’s van Chinese merken zijn allang meer dan goedkope alternatieven. Modellen uit China bieden inmiddels de kwaliteit, comfort en technologie waar Nederlanders naar verlangen – en dat vaak tegen een verrassend betaalbare prijs. Kijk maar naar hoe BYD, MG en Aiways afgelopen jaar hun marktaandeel op Nederlandse wegen flink hebben vergroot.
Blijven stilstaan betekent riskeren dat steden als Eindhoven, Rotterdam of zelfs Amsterdam straks net zo’n symbool worden van een teloorgegane auto-industrie als Detroit dat ooit was voor Amerika.
Ford schakelt versnelling hoger – maar niet zonder uitdagingen
Ford is intussen gestart met de ontwikkeling van een nieuwe elektrische platformlijn, juist om de concurrentie met Chinese merken bij te houden. Tot voor kort lag de focus vooral op grotere elektrische auto’s en SUV’s, maar de vraag blijkt hier in Nederland steeds vaker naar compacte en betaalbare modellen te gaan. En daar ligt de uitdaging, want volgens Herrmann maakt Ford momenteel gemiddeld verlies op elke verkochte EV – tot wel 44.000 euro per auto. Dat is op de lange termijn natuurlijk onhoudbaar.
Volgens de Ford-topman is juist het gebrek aan duidelijkheid over het einde van de verbrandingsmotor een grote drempel voor veel Nederlanders: mensen wachten liever af dan direct over te stappen. Pas als er een harde datum is en niemand meer twijfelt, kunnen consumenten, gemeenten én fabrikanten zich echt voorbereiden op de overstap.
Hoe bereid je je als automobilist voor?
- Volg nieuws over subsidieregelingen, zoals de SEPP (Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren) die mogelijk weer wordt verlengd of uitgebreid.
- Let op ‘future proof’ laadvoorzieningen: steeds meer wijken (denk aan Utrecht Leidsche Rijn en de binnenstad van Groningen) worden versneld voorzien van snellaadstations.
- Overweeg tijdig de overstap te maken: oudere verbrandingsmotoren leveren later mogelijk minder op bij inruil.
- Bekijk het aanbod aan compacte elektrische modellen – vooral merken als MG, Hyundai en Dacia bieden verrassend veel keus en prima prijzen.
Conclusie: Keuzes vandaag bepalen de kracht van morgen
De race naar elektrisch rijden is in volle gang en volgens experts als Herrmann geldt: hoe sneller we de overstap maken, hoe sterker Nederland en de rest van Europa blijven in de auto-industrie. Wie nog twijfelt over het einde van de verbrandingsmotor, riskeert straks gemiste kansen en economische tegenslagen. Dus, durft u de stap te zetten of wacht u tot de concurrentie het tempo oplegt?