Benzine en diesel: Zijn hun dagen geteld, of rijden we er ook in de toekomst nog mee?

Benzine en diesel zijn lang onmisbaar geweest in de Nederlandse mobiliteit en economie, maar hun tijd als overheersend energiebron loopt af. Welke alternatieven biedt de toekomst voor vervoer en transport?

Spread the love

Benzine en diesel zijn nog steeds de motoren van de wereldeconomie, maar hun rol als dominante energiebronnen is aan het afnemen. Staat ons binnenkort een mobiliteit zonder deze klassieke brandstoffen te wachten? En welke alternatieven liggen er al klaar?

Tanken van een dieselauto
Foto: Rudy and Peter Skitterians via Pixabay

De opmars en keerzijde van fossiele brandstoffen

Sinds de twintigste eeuw zijn benzine en diesel niet weg te denken uit het straatbeeld. Kijk naar de drukke ring rond Amsterdam of de vrachtwagens op de A16: ze rijden allemaal op fossiele brandstof. Deze rol staat echter flink onder druk. Strengere milieuregels domineren sinds kort het beleid van de EU, China én zelfs de Verenigde Staten, iets wat jarenlang ondenkbaar leek.

Nieuwe regels die alles veranderen

  • De Europese Unie voert vanaf 2035 een verbod in op de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor.
  • China en de VS maken uitstootnormen elk jaar een stukje strenger.
  • Ook in Nederland stijgt de accijns op diesel en benzine jaarlijks, en steden als Rotterdam en Utrecht breiden hun milieuzones uit.

Deze trend is helder: drastische vermindering van CO2-uitstoot en overstap naar duurzamere energiebronnen. Het beleid is niet alleen ambitieus, maar ook steeds beter uitvoerbaar.

Elektrisch rijden en alternatieven

De doorbraak van elektrische auto’s laat zich ook bij ons duidelijk zien: Tesla, BYD en zelfs DAF hebben nu elektrische modellen die betaalbaar zijn voor de modale automobilist. De laadinfrastructuur groeit stevig in steden als Eindhoven of Groningen. Minder bekend maar volop in ontwikkeling zijn waterstofauto’s en biobrandstoffen: interessant, vooral voor zwaar transport en vrachtwagens.

  • Elektrische auto’s: goed voor stadsritten en betaalbaarder door dalende prijzen.
  • Waterstof: aantrekkelijk voor bussen, vrachtwagens en lange afstanden.
  • Biobrandstoffen: kunnen bestaande dieselmotoren schoner laten draaien.

Niet overal even snel

Toch rijdt men in delen van Oost-Groningen voorlopig gewoon door op diesel. Infrastructuur voor laden en alternatieve brandstoffen ontstaat nu vooral in het westen en grote steden. En wereldwijd gezien blijven benzine en diesel in Afrika, Azië en Zuid-Amerika voorlopig noodzakelijk voor vervoer en zware machines. Niet elk land heeft immers de middelen om direct te investeren in een groene overstap.

Samengevat: fossiele brandstoffen raken uit, maar verdwijnen niet in één keer

Het is duidelijk: benzine en diesel behouden de komende jaren nog een rol, maar hun gouden tijdperk ligt achter ons. Vanuit klimaatdoelen en pure noodzaak groeit het aandeel elektrisch, waterstof en biobrandstoffen. Wie vooruit wil kijken, oriënteert zich als automobilist nu al op alternatieven.

Eén ding wordt steeds relevanter: de mobiliteit van 2030 in Nederland is een hybride mix. Van deelauto’s tot elektrische lease, en voor de notoire kilometervreters misschien zelfs waterstof. Uiteindelijk zijn de keuzes óók afhankelijk van hoe snel infrastructuur en prijzen meegroeien. En tot slot dit weetje: wist u dat Nederland in 2024 een recordaantal publieke laadpalen heeft – inmiddels zijn het er meer dan 150.000? Daarmee staan wij in de mondiale top drie, samen met Noorwegen en Duitsland.

Spread the love