Voedingsreuzen willen in Nederland slimmer omgaan met plastic – minder naar de verbrandingsoven

Een nieuw initiatief van grote voedingsmerken in Nederland richt zich op het beter recyclen van plastics, zodat ze niet in de verbrandingsoven belanden. Bedrijven zoeken samenwerking met overheid en wetenschap voor meer circulaire oplossingen.

Spread the love

Een nieuwe beweging is opgestaan in Nederland: enkele internationale voedingsgiganten bundelen hun krachten om plastics slimmer te recyclen. Het doel? Zoveel mogelijk plastic uit de verbrandingsovens houden en de circulaire economie echt laten werken. Hierbij zoeken ze nadrukkelijk de samenwerking – met de overheid, met wetenschap én met andere bedrijven.

Roomijsjes in plastic verpakking. Bron: Foulon Richard via Pixabay

Waarom is dit initiatief zo belangrijk?

Grote spelers als Mondelēz International (Milka, Opavia, Oreo), Nestlé (Lentilky, Orion, Granko, Nespresso) en Unilever (Cif, Algida, Knorr) geven aan: Nederlanders zijn koplopers in afvalscheiding. Maar liefst driekwart van de huishoudens scheidt plastic netjes. Toch wordt het merendeel van de zachte plastic verpakkingen – denk aan chipszakken, folies en snoepverpakkingen – nog steeds verbrand voor energiewinning. Slechts een klein deel krijgt echt een tweede leven.

De bottleneck: zachte plastics

Zachte plastic verpakkingen zijn ontzettend populair in de voedselindustrie én daarbuiten. Ze zijn licht, goedkoop en beschermen producten goed. Maar juist die flexibiliteit maakt ze moeilijker te recyclen dan stijve plastics als PET-flessen. Het resultaat: honderden tonnen belanden ieder jaar alsnog in de verbrandingsoven – ondanks uw goede recyclinggedrag.

Samen werkt beter – zo pakken bedrijven het aan

“We willen nauw samenwerken met het bedrijfsleven, de overheid en kennisinstellingen om Nederland klaar te maken voor echte recycling van zachte plastic verpakkingen,” vertelt Jana Blecherová van Nestlé namens het initiatief. “Voor slimme inzameling, betere sortering en innovatieve recycling heb je ieders inzet nodig. Daarom nodigen we alle geïnteresseerden uit om zich aan te sluiten.”

  • Mondelēz, Nestlé en Unilever werken al samen met Europese partners als PepsiCo en Mars.
  • Er wordt gekeken naar technologieën zoals chemische recycling, waar zachte plastics wél circulair kunnen worden verwerkt.
  • Benefiet: minder CO2-uitstoot, minder afval én grondstofbesparing voor de lokale industrie.

Wat betekent dit voor u als consument?

Goed nieuws: u hoeft uw gewoontes niet meteen drastisch te veranderen. Maar let bijvoorbeeld op lokale inzamelacties van supermarkten als Albert Heijn of Jumbo, waar u zachte plastics gescheiden kunt inleveren. Ook groeit het aanbod van producten met recyclebare of herbruikbare verpakkingen sterk in bijvoorbeeld Ekoplaza en Marqt.

En wie weet: binnen enkele jaren kan die chipszak in uw keukenkastje gewoon weer als grondstof terugkeren in een ander Nederlands product.

Kijk verder: het belang van circulair denken

Het nieuwe initiatief is geen “quick fix”, maar een stap richting een duurzamer Nederland. De samenwerking tussen wetenschappers, overheid en het bedrijfsleven – van Unilever tot Mars – laat zien dat circulariteit hier in 2025 écht serieus wordt genomen. Mijn advies? Blijf goed scheiden, let op recyclelabels, en denk als consument mee. Alleen zo geven we plastic een echt tweede leven.

Spread the love