Dreigt er een ‘zonnepanelen-crisis’ in Nederland zoals in Polen? Voorlopig niet – de markt wordt volwassener

De vrees voor een golf van failliete zonnepaneelbedrijven zoals in Polen doet ook in Nederland de ronde. In werkelijkheid groeit de markt gewoon gezonder en worden consumenten kritischer – reden tot paniek is er niet.

Spread the love

De angst voor een zogenaamde ‘fotovoltaïsche apocalyps’, waarbij talloze bedrijven omvallen en klanten zonder service achterblijven, doet ook in Nederland steeds vaker de ronde. Maar eerlijk gezegd is deze vrees momenteel nergens voor nodig.

Fotovoltaïsche hype voorbij? Realiteit in Nederland is anders

U zult het ongetwijfeld hebben gezien in de Nederlandse media: waarschuwingen dat de gouden tijden voor zonnepanelen wel eens voorbij kunnen zijn en dat een golf van faillissementen op ons afkomt, zoals onlangs in Polen gebeurde. Maar als u kijkt naar de huidige cijfers én naar de marktontwikkeling, ziet u dat het allemaal wat genuanceerder ligt.

Wat gebeurde er in Polen?

In Polen leidde de enorme vraag naar zonnepanelen tot een wildgroei aan nieuwe bedrijven – denk aan bouwbedrijven of elektriciens die ineens ‘zonnepaneelspecialist’ werden. Toen de vraag wat inzakte, hielden veel van die bedrijven het niet vol. Klanten zaten met warrige garanties en verdwenen service. Zo’n nachtmerrie wil niemand.

Staat Nederland hetzelfde te wachten?

Het is waar dat we ook in Nederland een explosieve groei zagen, zeker vanaf 2022 toen de energieprijzen door het dak gingen. Steeds meer installateurs doken op de markt, van buurtinstallateur tot spelers als Zonneplan, Sungevity of Essent. Niet alle newbies hadden de juiste ervaring – voor sommigen was het vooral snel cashen zolang de hype duurde.

Nu de stroomprijzen weer gedaald zijn en steeds meer mensen zich verdiepen in de technologie én de aanbieders, vallen deze bedrijven geleidelijk af. Dat is geen apocalyps, maar een gezonde marktcorrectie – precies zoals we eerder zagen in bijvoorbeeld de isolatiebranche of bij warmtepompen.

Wat betekent dit voor u als consument?

  • Meer kennis, betere keuzes. Nederlanders zijn tegenwoordig goed geïnformeerd: dankzij tv-programma’s, artikelen en fora als Tweakers weet men waar op te letten.
  • Minder ‘overhaaste handtekeningen’. Vroeger liet men zich soms iets aanpraten. Nu kijken mensen veel kritischer naar reviews, referenties en werkwijze.
  • Bewuste investeringen. Fotovoltaïsche systemen gelden nog steeds als slimme investering, vooral als u kijkt naar terugverdientijd en stijgende onzekerheid over internationale energieprijzen.

Tips voor kiezen van een betrouwbare installateur

  • Kijk naar de ervaring en certificering (zoals het Zonnekeur-keurmerk)
  • Lees onafhankelijke reviews op platforms als Trustpilot of Google Reviews
  • Vraag gerust om recente referentieprojecten in uw regio
  • Let op heldere garanties en servicecontracten – check het KvK-nummer!

Blijft zonne-energie een goede keuze?

Absoluut. Ook in 2025 is investeren in zonnepanelen rendabel voor veel huishoudens. De prijs-kwaliteitverhouding van panelen is beter dan ooit, techniek wordt betrouwbaarder en de terugverdientijd blijft gunstig, zeker als u slim omgaat met eigen verbruik.

Een belangrijk inzicht: de huidige correctie betekent niet het einde van de zonne-energiehype, maar wel het begin van een volwassen markt. Klanten zijn kritischer, installateurs professioneler, en dat is juist goed nieuws voor iedereen.

De komende maanden: wat mogen we verwachten?

De markt gaat zich verder stabiliseren. Er zullen nog wel wat bedrijven verdwijnen – meestal degenen zonder echte expertise of degelijke service. Maar van een massale crisis is absoluut geen sprake. Het blijft dus lonen om u goed te informeren voordat u investeert, maar zonne-energie blijft onverminderd slim én relevant.

Samenvattend: geen apocalyps in zicht, wel een gezondere markt waar u als bewuste consument juist uw voordeel mee kunt doen.

Spread the love