Zaterdag 13 december 2014, het gonst in allergisch Nederland, de wetgeving ten aanzien van vermelding van allergenen/allergieinformatie op de menukaart in restaurants is een feit. In alle kranten staat wel iets geschreven over dit gebeuren. Ook op andere media zoals Facebook en Twitter houdt het onderwerp de gemoederen bezig.
Interview als ervaringsdeskundige
Zelfs ik ben geïnterviewd voor een stuk in het Parool als ‘ervaringsdeskundige’. In dit interview vroeg de journaliste mij wat ik van deze ontwikkeling vind als ouder van een allergisch kind. Ik vind er natuurlijk een heleboel van maar wat ik vooral vind is dat het positief is dat er beweging is omtrent het begrip allergie en de bewustwording hiervan.
Ik hoop dat door deze ontwikkeling er meer duidelijkheid komt. Mij maakt het dan niet uit of een restaurant aangeeft niet te kunnen waarborgen dat de gerechten in de keuken allergeen vrij bereidt kunnen worden of dat zij gegarandeerd een lekker allergeenvrij gerecht kunnen bereiden. In het eerste geval kunnen we een deur verder gaan en in het tweede geval kan onze zoon genieten van een veilige maaltijd.
In de praktijk
Uiteindelijk denk ik dat er in de praktijk voor ons niet veel zal veranderen, onze alertheid blijft zoals voor de wetgeving en ook zullen we altijd de ernst van Ruben zijn allergie aankaarten in een restaurant en niet alleen afgaan op wat de menukaart vermeldt. Dit laatste geeft namelijk geen garantie dat er in de keuken geen kruisbesmetting plaats vindt.
Hoopvol door de bewustwording en beweging omtrent allergieën. Op naar een wereld waarin het leven met een allergie/allergisch kind (nog) beter bespreekbaar wordt!!!
Wilt u meer ervaringsverhalen lezen van ouders, lees dan snel verder!